Brev:
Grøntsagsmos... hjælp
10. februar 2010
Alder:
7 mdr.
Grøntsagsmos... hjælp
Kære Helen.
Vores søn er 7 måneder og har fra ca. 5 måneders alderen spist skemad. Før dette har han været vant til at få flaske og fik selvfølgelig stadig modermælkserstatning som hovedmåltid.
Jeg introducerede først grød med lidt frugtmos blandet i (majs/hirse), som han hurtigt vænnede sig til. Efter en tre uger med dette, tænkte jeg at det var på tide at give ham noget grøntsagsmos - det gad han ikke. Jeg prøvede både at lave mosen selv, og købe den på glas og også at blande lidt frugtmos i grøntsagsmosen. Ingenting hjalp.
Da han var seks måneder rejste min mand, søn og jeg til Argentina for at dele 1 måneds barsel sammen. Vi havde base i en lejlighed og vores søn nød virkelig tiden med os. Jeg havde taget majsgrød og hirsegrød med hjemmefra og også noget risgrød, som han havde vist interesse for hjemmefra. Dernede fortsatte jeg med at forsøge at tilbyde ham grøntsagsmos også, men han blev mere og mere sur hver gang han fik det tilbudt.
Pludselig ville han heller ikke spise (sin tidligere yndlingsmad) majsgrøden med frugtmos i, heller. Og nogengange kunne jeg heller ikke få risgrøden eller hirsegrøden i ham - han faktisk græd med lukket mund, måske for at være sikker på at jeg ikke ville stikke en smagsprøve ind i munden på ham? Jeg gav ham frugtmos når han ikke ville spise, for at være sikker på at han dog fik lidt fast føde.
Nu har vi været hjemme i to uger, og selvom han begyndte at spise hirsegrød og risgrød inden vi rejste, synes jeg godt nok at der er kommet stilstand i udviklingen - og jeg er begyndt at blive en smule bekymret over hans mangel på interesse i grøntsagerne.
Jeg ringede til min sundhedsplejerske som sagde at han måske skulle have tænder, eller at han synes det var blevet kedeligt med skemaden, og at jeg kunne prøve at give ham en riskiks eller en skorpe at sutte på. Han har både fået lov at sutte på riskiks og skorper, men det er jo ikke noget han rigtig bliver "mæt af" og jeg har nogle gange måtte være ekstra opmærksom på, at han ikke har fået suttet et for stort stykke af, som han kan få galt i halsen. Jeg har også forsøgt mig med et andet råd, nemlig at koge små stykker grøntsager og så lade ham sutte selv, men han er ikke interesseret i at få det i munden.
I dag var dog den sværeste dag mht. mad af alle. Nu vil han hverken spise frugtmos, hirsegrød eller risgrøden (som egentlig var blevet hans favorit) og jeg har istedet måtte "toppe ham op" med modermælkserstatning, som jeg ellers synes at vi skulle trappe ned af
Jeg har prøvet mange slags grøntsager, kartofler, søde kartofler, pastinak, gulerod - alt uden held :(
Hvad kan jeg gøre - jeg er i syv sind og meget bekymret.
Med venlig hilsen
Sarah