Grøntsagsmos... hjælp

10. februar 2010

Alder:
7 mdr.

Grøntsagsmos... hjælp

Kære Helen.

Vores søn er 7 måneder og har fra ca. 5 måneders alderen spist skemad. Før dette har han været vant til at få flaske og fik selvfølgelig stadig modermælkserstatning som hovedmåltid.

Jeg introducerede først grød med lidt frugtmos blandet i (majs/hirse), som han hurtigt vænnede sig til. Efter en tre uger med dette, tænkte jeg at det var på tide at give ham noget grøntsagsmos - det gad han ikke. Jeg prøvede både at lave mosen selv, og købe den på glas og også at blande lidt frugtmos i grøntsagsmosen. Ingenting hjalp.

Da han var seks måneder rejste min mand, søn og jeg til Argentina for at dele 1 måneds barsel sammen. Vi havde base i en lejlighed og vores søn nød virkelig tiden med os. Jeg havde taget majsgrød og hirsegrød med hjemmefra og også noget risgrød, som han havde vist interesse for hjemmefra. Dernede fortsatte jeg med at forsøge at tilbyde ham grøntsagsmos også, men han blev mere og mere sur hver gang han fik det tilbudt.

Pludselig ville han heller ikke spise (sin tidligere yndlingsmad) majsgrøden med frugtmos i, heller. Og nogengange kunne jeg heller ikke få risgrøden eller hirsegrøden i ham - han faktisk græd med lukket mund, måske for at være sikker på at jeg ikke ville stikke en smagsprøve ind i munden på ham? Jeg gav ham frugtmos når han ikke ville spise, for at være sikker på at han dog fik ...

Annonce

... lidt fast føde.

Nu har vi været hjemme i to uger, og selvom han begyndte at spise hirsegrød og risgrød inden vi rejste, synes jeg godt nok at der er kommet stilstand i udviklingen - og jeg er begyndt at blive en smule bekymret over hans mangel på interesse i grøntsagerne.

Jeg ringede til min sundhedsplejerske som sagde at han måske skulle have tænder, eller at han synes det var blevet kedeligt med skemaden, og at jeg kunne prøve at give ham en riskiks eller en skorpe at sutte på. Han har både fået lov at sutte på riskiks og skorper, men det er jo ikke noget han rigtig bliver "mæt af" og jeg har nogle gange måtte være ekstra opmærksom på, at han ikke har fået suttet et for stort stykke af, som han kan få galt i halsen. Jeg har også forsøgt mig med et andet råd, nemlig at koge små stykker grøntsager og så lade ham sutte selv, men han er ikke interesseret i at få det i munden.

I dag var dog den sværeste dag mht. mad af alle. Nu vil han hverken spise frugtmos, hirsegrød eller risgrøden (som egentlig var blevet hans favorit) og jeg har istedet måtte "toppe ham op" med modermælkserstatning, som jeg ellers synes at vi skulle trappe ned af

Jeg har prøvet mange slags grøntsager, kartofler, søde kartofler, pastinak, gulerod - alt uden held :(

Hvad kan jeg gøre - jeg er i syv sind og meget bekymret.

Med venlig hilsen
Sarah

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!